Spraakmakende cijfers voor toeristisch Hasselt

Door Steven Vandeput op 21 januari 2022, over deze onderwerpen: Hasselt

Het Hasselts toerisme boerde goed in 2021. Het ultieme bewijs waren de volgeboekte hotels tijdens de eindejaarsperiode ‘Wintersjiek in Hasselt’. Maar dat was maar het topje van de ijsberg in een jaar waarin volop werd ingezet op toerisme en promotie. “De succesvolle samenwerking met onze toeristische partners zetten we ook in 2022 voort om tot nog betere resultaten te komen,” aldus een tevreden schepen van Toerisme Rik Dehollogne en burgemeester Steven Vandeput.

 

Bij de start van het toeristisch seizoen, eind maart, lanceerde de stad Hasselt een grootscheepse, langlopende campagne ‘Hasselt Smaakmaker Spraakmaker’. “Een succes. De campagne versterkte de identiteit van Hasselt en zette onze stad nog steviger op de kaart als toeristische hoofdstad,” opent burgemeester Steven Vandeput.

“Een campagne die ondersteund werd door inspiratiebrochures, nieuwe wandelingen zoals de Smaakmaker Spraakmaker Route, de MuziekTour en de KunstRoute. Maar ook onze HasPas, de nieuwe City Card met tal van voordelen bij attracties en handelaars, maakten van het toeristisch seizoen een voltreffer,” vult schepen van Toerisme Dehollogne aan.  

 

Mooi rapport

 

De naakte cijfers geven hen gelijk. ‘Visit Hasselt’ ontving 52.391 bezoekers, 50% meer dan in 2020. De website www.visithasselt.be tikte af op 1.832.407 unieke bezoekers. Een verhoging met 43% ten opzichte van een jaar eerder. ‘Meet in Hasselt’ behandelde zelfs in tijden van telewerk 63 aanvragen voor meetings en teambuilding, nam deel aan drie beurzen en organiseerde zelf een congres. In totaal werd er voor 786.263 euro aan Hasseltbonnen verkocht, die ook weer werden uitgegeven bij de Hasseltse handelaars. Dat bedrag ligt liefst 54% hoger dan in 2020, een injectie in de lokale economie die kan tellen. Het kwalitatief elektrisch fietsverhuur dat in april op acht verschillende locaties in de stad werd opgestart, bleek met liefst 1.748 fietsen in het opstartjaar ook een schot in de roos.

Japanse Tuin

Maar dé uitschieter van het voorbije jaar was de Japanse Tuin: met 108.000 bezoekers werd het oude jaarrecord van 90.000 bezoekers verpulverd. “De authenticiteit en pracht van onze tuin leidden tot nationale en internationale media-aandacht, waarna de bezoekers van buiten de taal- en landsgrenzen toestroomden – ook vanuit de Aziatische gemeenschappen,” aldus Dehollogne. In 2022 viert Hasselt het 30-jarig bestaan van de Japanse Tuin met een uitgebreide jaarkalender: de vaste afspraken zoals het kersenbloesemfestival, Obon Matsuri, het chrysantenfestival en het manga & cosplayfestival worden aangevuld met evenementen die de aanwezigheid van Japanse sfeer en cultuur verder versterken. “Op de planning staan een bonsai-expo met bijhorende workshops, een ukiyo-e tentoonstelling van Japanse prentkunst, en zelfs een pop-up restaurant waar men in een uniek kader zal kunnen genieten van het beste wat Oost én West te bieden hebben. Na 30 jaar staat de Japanse Tuin nog steeds garant voor onvergetelijke ervaringen”, kijkt schepen Dehollogne al vooruit.

Overnachtingen 

Ook de hotels blikken terug op een zeer succesvol 2021. Zo beleefde bijvoorbeeld Hashotel in de Sint-Jozefstraat in Hasselt een succesvolle kerstvakantie. Waar ze in 2018 en 2019 met een bezetting van 58 procent zaten, ligt dat aantal dit jaar op 71 procent. Op de toeristische piekmomenten scoorde Hasselt in verhouding beter dan andere provinciehoofdsteden zoals Gent en Antwerpen. Burgemeester Vandeput: “Hasselt is terug hot en dat mag geweten zijn. Onze inspanningen en die van de vele handelaars en horeca-ondernemers beginnen hun vruchten af te werpen.”

Het zijn allemaal cijfers waarmee schepen van Toerisme en Lokale Economie tevreden is. “Dit is mooi maar het was ons uiteraard nooit gelukt zonder het brede netwerk van toeristische partners die mee op de kar sprongen en onze nieuwe campagne en strategie volop ondersteunden. We blijven echter niet op onze lauweren rusten en zullen ook in 2022 de kaart van ons toerisme trekken met een sterke nadruk op onze lokale handelaars. We hebben daarbij zeker nog niet al onze troeven uitgespeeld,” kijkt Dehollogne de toekomst hoopvol tegemoet.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is