De transformatie die de kop van de Kanaalkom onderging, is indrukwekkend. “Hasselt is een stad aan het water. Dat is een troef die we in het verleden veel te weinig uitspeelden. Met dit project creëren we een nieuwe ontmoetingsplek en brengen we het water dichter bij de Hasselaren en de bezoekers van onze stad. Meteen behoort de Blauwe Boulevard en de Kanaalkom hierdoor tot een van de mooiste plekjes van de stad,” opent een fiere burgemeester Steven Vandeput.

 

Vlotte werken

 

Schepen van Openbare Werken, Laurence Libert kijkt bovendien terug op vlotte werken die startten in augustus vorig jaar. “Nochtans waren deze werken ingrijpend. Eerst werd de volledige werfzone opgebroken, de kade verlaagd en een vlakke kasseiverharding aangelegd. Tussen de Kanaalkom en de Thonissenlaan werd vervolgens de opvallende grashelling aangelegd met een hoogteverschil van zo’n vier meter. Lange houten zitbanken creëren een amfitheater met zicht op onze vernieuwde jachthaven. Voor de kinderen is er een speelelement voorzien. Een fiets- en voetpad op de helling verbindt de Groene Boulevard met de lage kade en de fietsenparking onder de Blauwe Boulevard,” aldus een tevreden Libert.

 

Tussen de grashelling en de Gelatineboulevard is een asymmetrische trappenpartij van zo’n 30 meter breed met 23 treden aangelegd die het Verbindingsplein met de kade verbindt. Doorheen de trappenpartij slingert een helling voor rolstoelen en kinderwagens.

 

Kiosk

 

Verder springt de moderne kiosk met groendak in het oog. “De stad Hasselt kan opnieuw uitpakken met een nieuwe, multifunctionele attractiepool. Dit onderlijnt nogmaals onze positie als shoppings- en belevingsstad. In de toekomst zullen hier immers heel wat activiteiten georganiseerd kunnen worden in een uniek kader. De nieuwe kiosk speelt hierin een centrale rol. Een kiosk associëren we immers met feest en evenementen,” aldus burgemeester Steven Vandeput.

 

Blauw en groen

 

Schepen Libert benadrukt dat er heel wat extra groen werd aangelegd. “Maar liefst 1400 m² werd onthard. In totaal zijn 18 nieuwe bomen aangeplant: 13 glanseiken (Quercus imbricaria), 3 schijniepen (Kaukasische Zelkova carpinifolia) en 2 honingbomen (Sophora japonica). Om deze bomen van het nodige water te voorzien werd een volledig ingericht pomplokaal gebouwd. Het water hiervoor is afkomstig uit bufferputten, het kanaal en (pas in de allerlaatste instantie) drinkwater,” aldus schepen Libert.

Een bufferput is een ondergronds reservoir, aangesloten op een afvoerleiding. Tijdens hevige regenval wordt het regenwater in de put opgeslagen (gebufferd). Voor de Kanaalkom werden vier bufferputten voorzien. Het water hierin wordt ingezet voor een groen doel: ongeveer 100 bomen op en rond de site van de Blauwe Boulevard bewateren. Elke bufferput is goed voor 52.000 liter water, oftewel 208.000 liter in totaal. Dat zijn maar liefst 20.800 volle gieters voor de plantjes van de Blauwe Boulevard.

 

De Vlaamse Waterweg

 

Ook de Vlaamse Waterweg deed haar deel van de werken. “Nieuwe stalen damplanken vormen de basis van de nieuwe betonnen kaaimuur. Damwanden zijn opgebouwd uit losse, geprofileerde (dam)planken die grond en/of water op hun plaats houden. In het geval van de Kanaalkom verhinderen ze dat de grond achter de kade in het water glijdt,” vertelt minister Lydia Peeters. “De buitenzijde van de nieuwe kaaimuur is afgewerkt met een gevelsteen en een blauwe hardstenen deksteen van 20 cm dik. Eronder zit beton en staal voor de stevigheid, verankerd met bijna 100 grondankers. De oude gewichtsmuur van 1350 m³ ongewapend beton werd afgebroken. Langs de Kempische Kaai is ook een keerwand van 4 meter hoog aangelegd.”

 

Ook de Oost-kade langs de Kempische Kaai tot aan de Gaston Bersstraat werd heraangelegd. Een grashelling vervangt er grotendeels de vroegere keermuur. De insteekparkeerplaatsen die langs de Kempische Kaai aan de Kanaalkom grenzen, zijn vervangen door langsparkeerplaatsen. Twee trappenpartijen zorgen voor een verbinding met de kade.

Het clubhuis van de jachthaven is verhuisd en volledig vernieuwd. Het oude werd tijdens deze werken afgebroken.

 

De kostprijs bedraagt 6 miljoen euro waarvan de stad Hasselt 4,5 miljoen euro en De Vlaamse Waterweg nv 1,5 miljoen euro voor hun rekening namen. De werken werden uitgevoerd door Hoogmartens nv en HYE NV.